Under Armour versloeg met haar kwartaalcijfers de verwachtingen van analisten, maar de omzetprognose voor 2024 werd verlaagd vanwege aanhoudende zwakte op de Noord-Amerikaanse markt.
Het belangrijkste punt is echter dat het bedrijf de brutowinstmarges heeft verhoogd, wat wordt gezien als een cruciaal teken dat Under Armour kan terugkeren naar de verkoop tegen premium prijzen, boven die van concurrent Nike. De brutowinstmarges sprong met 260 basispunten omhoog naar 48,0%, gedreven door een enorme impuls van de voordelen van de toeleveringsketen na een jaar van hoge kosten.
Het sportkledingbedrijf had winstmarges van boven de 50% in begin 2020 en die marges lagen structureel hoger dan die van Nike, die werkt met marges van midden in de 40%. Problemen met de toeleveringsketen verstoorden de plannen van Under Armour. Als het bedrijf terug kan keren naar brutowinstmarges van 50% of meer en terug kan keren naar groei in de verkoop, zou de aandelenkoers kunnen terugkeren naar de hoogtepunten van 2019 en 2021, een koers van pak ‘m beet $27.
Een belangrijke reden om te denken dat het marginale verhaal zal verbeteren in 2024 is dat de voorraadniveaus weer in lijn zijn met de verkoop. Under Armour beheerde de voorraadniveaus correct in de beginfase van de COVID-boost, maar vorig jaar kreeg het bedrijf de situatie verkeerd door niet te realiseren dat Nike en andere concurrenten vastzaten met overtollige voorraden. Nu heeft Under Armour de voorraadniveaus teruggebracht tot slechts $1,1 miljard in aanloop naar de feestdagen, terwijl de verkoop op het hoogste niveau staat.
Tegelijkertijd dat Under Armour het voorraadbeeld weer onder controle heeft, net als Nike, heeft het bedrijf een groot aantal nieuwe producten in de pijplijn om uiteindelijk het beeld van het sportkledingbedrijf te veranderen. Op enig moment zullen het Curry-merk en nieuwe producten zoals slip speed-schoenen en onstuitbare fleecejacks voor significante groei zorgen.
De Jordan Brand-divisie van Nike levert alleen al meer omzet op dan heel Under Armour. Het bedrijf behaalt slechts $351 miljoen aan kwartaalomzet in schoenen, en het opwaartse potentieel op dit gebied is aanzienlijk.
De nieuwe productinnovatie en uitbreiding in het Curry-merk hebben voor veel productinteresse gezorgd. Ondanks de vooruitgang is Under Armour nog steeds geen doelwit voor consumenten op het gebied van schoeisel, en producten zoals Curry-schoenen zijn niet regelmatig verkrijgbaar bij winkellocaties en belangrijke groothandelsaccounts.
Uitverkoop en korting, daar zijn we gek op
Under Armour heeft momenteel slechts een marktkapitalisatie van meer dan $3 miljard, met een omzet die bijna $6 miljard nadert. Nike is $162 miljard waard met een omzet van meer dan $50 miljard.
Elke dollar aan omzet bij Nike is $3 waard voor beleggers, terwijl elke dollar aan omzet bij Under Armour slechts 50 cent waard is. Het sportkledingbedrijf heeft hogere brutowinstmarges, wat uiteindelijk zou kunnen leiden tot een hogere waardering voor omzet in de toekomst.
Under Armour heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het verbeteren van de activiteiten, totdat de volatiliteit romdom Corona beleggers opnieuw zorgen baarde dat het bedrijf te weinig innoveerde. Under Armour hoeft alleen maar beperkte groei te realiseren om de sentimenten van investeerders te veranderen voor een bedrijf dat al meer dan $300 miljoen aan operationele inkomsten genereert.
Het belangrijkste inzicht voor beleggers is dat het aandeel hier een behoorlijke korting heeft ten opzichte van sectorgenoten. Under Armour wordt veel lager gewaardeerd dan vergelijkbare bedrijven, maar het bedrijf onderscheidt zich met veel hogere winstmarges. Wanneer investeerders weer vertrouwen krijgen in het aandeel, heeft Under Armour aanzienlijk opwaarts potentieel, waarbij de eerste tekenen erop wijzen dat de markt de ommekeer opmerkt.
Voor een kleine 8,5 keer de winst kunt u de aandelen oppikken, terwijl u voor aandelen Nike 33 keer de winst moet neerleggen. Het is ten slotte Black Friday… Dus ik dacht jullie willen misschien ook wel een interessant aandeel met korting 🙂